Odaberite

Mali genije koji ostavlja velik trag – prodaja modela Toyota Yaris upravo je dosegla 10 milijuna prodanih primjeraka širom svijeta

  • Toyota Yaris, model koji postavlja trendove postigao je prodajni rekord širom svijeta u 25. godini proizvodnje
  • Yaris se pridružuje modelima Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser koji su prodani u više od 10 milijuna primjeraka širom svijeta
  • Četvrta generacija modela Yaris postavlja nove standarde u pogledu sigurnosti i tehnologije u segmentu B automobila
  • Desetmilijunski primjerak automobila, Yaris GR SPORT, proizveden je u Toyotinoj tvornici u Francuskoj, na mjestu gdje se Yaris proizvodi od 2001. s impresivnim proizvodnim brojkama

 

Bruxelles, Belgija, 30. ožujka 2023. – Višestruko nagrađivani i oduvijek popularan model Yaris ostvario je brojku od 10 milijuna prodanih primjeraka širom svijeta i tako se pridružio ostalim popularnim Toyotinim modelima Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser koji su već postigli ovu osmeroznamenkastu brojku.

Yaris je vodeći u klasi u pogledu inovacija i pionir po pitanju uvođenja novih tehnologija i koncepata u segment kompaktnih automobila i to već četvrtinu stoljeća, a tijekom čitavog tog razdoblja postojano je najprodavaniji Toyotin model u Europi.

Zadnja generacija modela Yaris jasno je dokazala koliko se ovaj model može prilagoditi potrebama kupaca, a obitelj je proširena i 2020. godine pridružio joj se dobro prihvaćen model GR Yaris, sportski model čistih performansi, a 2021. i povišeni gradski crossover SUV, Yaris Cross.

Do kraja veljače 2023. godine ukupna prodaja automobila iz obitelji Yaris u Europi dosegla je 5 5155 506 primjeraka od kad je prva generacija modela Yaris plasirana na tržište 1999. godine. Godine 2022. prodajne brojke za Yaris iznosile su više od trećine ukupno ostvarenog prodajnog rezultata za sve modele Toyota u Europi, s 185 781 prodanim primjerkom modela Yaris, 156 086 prodanih primjeraka modela Yaris Cross i 5 392 prodanih primjeraka modela GR Yaris, s udjelom od 8 % u ukupno ostvarenoj prodaji.

Yaris je iskonski globalni Toyotin model s proizvodnim tvornicama širom svijeta. Proizvodnja modela Yaris započela je u siječnju 1999. godine u tvornici Takaoka, u gradu Aichi u Japanu. Danas se Yaris proizvodi u 10 zemalja: Japanu, Brazilu, Kini, Tajvanu, Indoneziji, Maleziji, Pakistanu, Tajlandu, Francuskoj i Češkoj.

Tvrtka Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) proizvodi Yaris u Europi od 2001. godine, a Yaris Cross od 2021. godine, što je godina kad je i tvrtka Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) započela s proizvodnjom modela Yaris u Kolinu kako bi se ispunila povećana potražnja za ovim modelom u Europi. Brojka ukupno proizvedenih modela iz obitelji Yaris u Europi dosegla je brojku veću od 4,6 milijuna do kraja 2022.

Ključne komponente modela Yaris, primjerice, benzinski i hibridni električni motori i mjenjači, također se proizvode lokalno, u tvornici Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja istim komponentama opskrbljuje podružnice TMMF i TMMCZ.

U okviru svoje misije osiguranja elegantnog i praktičnog rješenja za mobilnost koje će ispuniti potrebe modernog stila života, Yaris ima zapanjujuću povijest u uvođenju inovativnih rješenja u pogledu sigurnosti, učinkovitosti i performansi, čega se kupci ne mogu zasititi.

Prva generacija modela Yaris prvi je Toyotin model koji je osvojio dugo priželjkivanu titulu automobila godine 2000. godine, iste godine kad je titula automobila godine u Japanu dodijeljena modelu Toyota Vitz, kako se Yaris zove u Japanu. Sve generacije modela Yaris nakon toga uvijek su bile u užem izboru za automobil godine, a 2021. godine zadnja i aktualna generacija postala je prvi model koji je prestižnu titulu automobila godine osvojio dva puta u 21. stoljeću.

Prva generacija – Piccolo Genio ili mali genije

Krajem 90-ih godina 20. stoljeća Toyota je željela razviti novi kompaktni automobil za globalnu upotrebu u 21. stoljeću. Osmišljen je potpuno novi model na temeljima već renomiranog supermini modela Toyota Starlet, što je bio velik korak jer to su bile velike cipele koje je trebalo ispuniti. Kako bi se to ostvarilo, model je redizajniran tako da izgleda moderno i opremljen je najnovijim tehnologijama i postao je preteća i uzor za naredni milenij u automobilskom svijetu, model koji je uveo nova pravila u segment malenih automobila svojim revolucionarnim, „malenim, a opet tako velikim” dizajnom.

Svijet je tako dobio priliku po prvi put vidjeti Toyotinu viziju s potpuno novim konceptnim automobilom, Toyota Funtime, koji je predstavljen na Sajmu automobila u Frankfurtu 1997. godine, kao dio projekta konceptnih modela „Fun” koji su svi bili svestrani i izgrađeni na istoj platformi. Dizajn ovog konceptnog automobila osmislio je Toyotin dizajnerski studio u Europi (eng. Toyota’s European Office of Creation (EPOC)) u Bruxellesu, u Belgiji.

Godinu dana kasnije, novi proizvodni model Toyota Yaris premijerno je predstavljen na Sajmu automobila u Parizu. Vanjštinu je dizajnirao studio EPOC (koji će ubrzo nakon toga postati Toyota European Design Development (ED2)), dok je dizajn unutrašnjosti bio produkt zajedničke suradnje europskog i japanskog tima. Prva generacija modela Yaris bila je elegantna, puna karaktera i potpuno u europskom stilu, s relativno visokom, prostranom i organski oblikovanom karoserijom, izrađenom oko središnjeg dizajnerskog koncepta ljudskih dimenzija.

Premda su vanjske dimenzije bile ugodno kompaktne, unutrašnjost supermini modela Yaris bila je iznenađujuće udobna i praktična s čak više prostora od brojnih većih modela, s puno prostora za glavu i fleksibilnim rasporedom sjedala kako bi se dobilo više prostora za pohranu.

Pametan, minimalistički opremljen i iznimno estetski privlačan model sadržavao je sve što je potrebno za sigurnost, pa je prvi Yaris tako postao najsigurniji automobil u svom segmentu prema ocjenama dobivenim na testiranju Euro NCAP, čime je postavo trend koji ne jenjava ni danas.

Inovativnu prvu generaciju modela Yaris pogonio je napredan i učinkovit 1,0-litreni benzinski motor, koji je zahvaljujući činjenici da pruža jednaku razinu snage kao klasični 1,4-litreni motor dobio nadimak „moćan atom”, a razina snage koju je postizao bila je zavidnih 68 DIN ks i već je prve godine, 1999., zaradio nagradu međunarodnog motora godine.

Yaris se zauvijek upisao u Toyotinu povijest nakon što je ovjenčan titulom automobila godine 2000. jer je time postao prvi Toyotin model ikad koji je osvojio ocu prestižnu nagradu koju dodjeljuje žiri sastavljen od uglednih europskih auto novinara.

Žiri je pohvalio izgled unutrašnjosti i vanjštine modela Yaris, kao i svestranost i udobnost putničkog prostora. Yarisov 1,0-litreni motor također je pohvaljen radi briljantnosti i niske potrošnje i žiri ga je proglasio najboljim 1,0-litrenim benzinskim motorom na tržištu. Druga opcija motora uvedena je kasnije iste godine, pa su kupci mogli naručiti model s pet vrata i 1,3-litrenim VVT-i motorom snage 87 DIN ks.

Godine 2001. Yaris je pomogao na tržište plasirati posebnu liniju modela visokih performansi za Europu, T-Sport. Yaris T-Sport s troja vrata bio je opremljen snažnim 1,5-litrenim VVT-i motorom snage 160 DIN ks pri 6000 o/min, posebno prilagođenom šasijom, ojačanom karoserijom i sportskom unutrašnjosti.

Vodeći u klasi, ovaj model ubrzavao je od 0 do 100 km/h brže od tadašnjih konkurenata s 1,6-litrenim motorom, odnosno ubrzanje je iznosilo 9 sekundi, ali i još brže pri sredini mjernog raspona između 60 i 100 km/h (8,4 sekunde), što je bilo puno bolje od usporedivih konkurenata. Zahvaljujući uspješnosti modela Yaris T-Sport, postavljeni su temelji za daljnji razvoj performantnih verzija ove serije, što se nastavilo za svaku generaciju modela Yaris otada.

Nakon što je 2002. godine uveden 1,4-litreni D-4D dizelski motor, s kojim je Toyota postala prvi proizvođač automobila na svijetu koji proizvodi dizelske motore u potpunosti od aluminija, odabir pogonskog sklopa za proizvodni program modela Yaris u potpunosti se promijenio.

Yaris je brzo posto miljenik kupaca širom Europe zato što im je bio praktičan, zabavan, moderan i elegantan, pravo rješenje za svakodnevnu gradsku vrevu i pouzdan partner na duljim putovanjima, što se odrazilo i na prodajne rezultate širom svijeta s više od 1,2 milijuna prodanih primjeraka iz prve generacije.

Inovativan i dopadljiv izgled i karakter prve generacije modela Yaris možda je najbolje ukratko opisan u vodećoj rečenici iznimno uspješne Toyotine reklamne kampanje u Italiji, gdje je ovaj novi automobila od milja prozvan „piccolo genio” ili „mali genije”.

Automobil s puno imena

Osim ljupkih nadimaka, Yaris je poznat pod različitim nazivima širom svijeta. Dobro poznati naziv Yaris izvedenica je riječi „Charis”, oblik iste riječi u nominativu jednine kao „Charites” (engleski termin za Harite), grčke boginje ljupkosti i ljepote, ljudskog šarma i plodnosti.

Od premijernog predstavljanja modela u Japanu 1999. godine, pa sve do njegove aktualne generacije, model se na tržištu prodaje pod nazivom Vitz. Ovisno o varijanti i regiji, model je također poznat pod nazivom Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Na nekim se tržištima prodaje i pod nazivom Daihatsu Charde i Mazda2.

Prodajna brojka od 10 milijuna odnosi se samo na nazive Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.
 

Druga generacija – performantni model s pet zvjezdica

Yaris je u drugog generaciji, koja je na tržište u Europi plasirana 2005. godine, postao još bolji. Već poznati pametni dizajn automobila s optimalnim prostorom u unutrašnjosti, visokom razinom udobnosti te opremljen naprednim tehnološkim rješenjima za veću sigurnost i performanse, dodatno je poboljšan, a korisničko iskustvo bilo je još bolje.

Zahvaljujući pristupu, koji je baziran na „velikim automobilima”, kao i većim ukupnim dimenzijama automobila, druga generacija bila je prostranija no ikad, s prostorom jednako velikim kao kod većih automobila iz C segmenta, a sve zahvaljujući ravnom stražnjem dijelu krova, koji omogućuje da se tri odrasle osobe udobno smjesta na stražnja sjedala, koja su djeljiva 60:40 i klizno se pomiču i spuštaju kako bi se osigurao impresivni prostor od 880 mm za noge putnika straga.

Najbolja u klasi zapremnina prtljažnog prostora od 737 litara postignuta je djelomično zahvaljujući Toyotinom praktičnom sustavu Easy Flat, koji omogućuje brzo i jednostavno preklapanje stražnjih sjedala i stvaranje dodatnog ravnog prostora za prtljagu. Rezultat pomno osmišljenih detalja i usmjerenost na udobnost putnika su precizno ugođen zvuk zatvaranja vrata i prostor za pohranu zapremnine 18,2 litre samo na ploči s instrumentima.

Dodatno su poboljšane performanse i učinkovitost, kao i dinamičnost i udobnost pri vožnji, čemu je značajno doprinijela činjenica da je nova karoserija bila iznimno aerodinamična s koeficijentom vuče od malenih 0,30.

Zavidna povijest postavljanja sve viših i viših sigurnosnih standarda nastavila se s ocjenom od pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju za zaštitu putnika, po prvi put za Yaris. Ova razina bezbrižnosti odnosno sigurnosti postignuta je zahvaljujući Toyotinom naprednom sustavu za sprečavanje probijanja putničkog prostora i do devet zračnih jastuka posvuda u putničkom prostoru, uključujući zračni jastuk za koljena na strani vozača (dotad nezamislivo za automobil veličine Yarisa).

Druga generacija modela Yaris imala je u ponudi verzije s tri i pet vrata uz mogućnost odabira tri vrste motora. Novi 1,0-litreni VVT-i benzinski motor bio je štedljiv i imao je visoke performanse, a istovremeno je bio lagan i osiguravao je vodeću u klasi snagu (69 DIN ks) i moment (93 Nm). Ovaj 1,3-litreni VVT-i motor, preuzet iz prethodne generacije modela, ostao je popularan zahvaljujući niskom momentu i velikoj snazi koji pružaju sportski, a opet glatki osjećaj pri vožnji. Dizelski motor, 1,4-litreni D-4D, promijenjen je i dolazi u novoj inačici snage 90 DIN ks i s okretnim momentom od 3600 o/min.

Budući da je Yaris postajao sve popularniji među vozačima svih dobnih skupina, pomama za više sportskom opcijom zadovoljena je modelom Yaris TS, Ova nova varijanta sportskog hatchbacka premijerno je predstavljen 2006. godine na Sajmu automobila u Parizu, a bio je opremljen novim 1,8-litrenim Dual VVT-i motorom snage 132 DIN ks, razvijao je maksimalnu brzinu od 194 km/h, imao je sportski ovjes, a i izgledao je sportski sa stražnjim spojlerima i bočnim proširenjima.

Budući da je u to vrijeme sve više porasla ekološka osviještenost, u Europi je porasla potražnja za manjim automobilima koji troše manje goriva. Yaris je bio predvodnik sa svojom kombinacijom elegantnog, urbanog izgleda i inovativnih inženjerskim rješenjima. Tehnologija Toyota Optimal Drive uvedena je 2009. godine, a donijela je značajna poboljšanja u pogledu potrošnje goriva i razina štetnih emisija, a da to nije nimalo utjecalo na već poznate visoke performanse modela Yaris.

 

Treća generacija – dobro nam došao hibrid

Pionirski duh karakterističan je za sve modele Yaris, a 2012. godine revoluciju je donijela treća generacija ovog supermini modela, kad je na tržištu predstavljena potpuno hibridna opcija, koja je postala tehnološki najnapredniji Yaris.

Tri su godine utrošene na razvoj i značajna poboljšanja pogona Hybrid Synergy Drive, uključujući redizajn otprilike 70 % dijelova motora, a sve kako bi se izradio Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sustav koji ne utječe negativno na performanse, udobnost u unutrašnjosti ni zapremninu prtljažnog prostora.

Kao prvi potpuno hibridni model u B segmentu automobila, a i još jedan prvijenac ovog poznatog i naprednog modela, Yaris je postao simbol Toyotine predanosti da iskoristi sve pogodnosti hibridnog sustava, primjerice, da osigura nisku potrošnju i bezbrižnu vožnju svojem sve većem broju kupaca, ali i njene želje da uvede potpuno hibridne verzije u cijeli asortiman za ovaj model.

Zahvaljujući najnaprednijoj tehnologiji za povrat ispušnih plinova i električnoj pumpi za vodu, hibridni pogon osigurao je modelu Yaris vodeće u klasi performanse i potrošnju goriva, sve putem sustava snage 100 DIN ks, uz mogućnost vožnje samo na struju po prvi put u potpunosti bez štetnih emisija.

Osim što je treća generacija modela Yaris bila značajan korak prema naprijed u tehničkom smislu, postavila je nove standarde i u pogledu elegancije, sa sofisticiranom vanjštinom i odvažnim opcijama boje te aerodinamčki optimiziranim oblikom karoserije, koji je modelu omogućio postizanje vodećeg u klasi koeficijenta vuče od 0,287.

Godine 2017. laboratorij Toyota European Design & Development i inženjerski timovi u Europi preuzeli su vodeću ulogu u globalnom projektu vrijednom 90 milijuna eura kako bi dodatno unaprijedili treću generaciju modela Yaris, što je rezultiralo s više od 900 novih dijelova za poboljšanje dizajna, dinamičkih performansi i sigurnosti.

Na temelju još jedne dobivene ocjene s pet zvjezdica na Euro NCAP testiranju, u cijeli su proizvodni program u okviru redizajna uvedene tehnologije Toyota Safety Sense, što je još jednom pokazalo da je sigurnost najvažnija za Yaris, a uz to su predstavljene i nove dizajnerske izmjene sprijeda i straga, a kreirao ih je Toyotin dizajnerski studio ED2.

Toyotin povratak u FIA svjetsko reli prvenstvo (WRC) 2017. s timom Toyota GAZOO Racing dovelo je do razvoja ograničenog izdanja modela Yaris, Yaris GRMN, prvo GRMN vozilo (što je kratica za engleski „GAZOO Racing tuned by  Meister of Nürburgring”) koje će Toyota proizvoditi i prodavati u Europi. Autentična kvaliteta sportskog automobila zajamčila je prodaju 400 primjeraka modela Yaris GRMN i prije nego što je automobil uopće stigao u prodajno-izložbene salone.

Godine 2018. u asortiman modela dodana je verzija Yaris GR SPORT, također inspirirana timom Toyota GAZOO Racing, kao prvi model GR SPORT ikad plasiran na europsko tržište. Uspjeh koji nanizali modeli iz asortimana GR SPORT doveo je do toga da se sportske verzije uvedu i u ostale asortimane modela u Europi, uključujući Yaris, Yaris Cross, Corolla, C-HR, RAV4 i Hilux.

Cijeli tekst možete pročitati ovdjedownload (pdf(download (pdf(.